Azərbaycan
SSR Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin yaradılması. Azərbaycan Sovetləri Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsinin "Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayətinin" yaradılması
haqqıda 7 iyul 1923-cü il tarixli Dekreti
Keçmiş Rusiya İmperiyasında
milli azlıqları əsarətdə saxlayan çar mütləqiyyəti hətta azlıqda qalan
ayrı-ayrı milliyyətləri bir-birinin üstünə salışdırmaqla məhv etməyə əl
atmaqdan belə çəkinmirdi.
Zaqafqaziyada 1905-ci ildə
erməni-müsəlman qırğını velikorus mütləqiyyətinin məhvedici siyasətinə ən yaxşı
sübut ola bilər. Zaqafqaziyanın inqilabi fəhlə kütlələri onların sərmayəsinin
zülmünə qarşı öz hiddətlərini açıq şəkildə bildirdiyi həmin vaxtlarda çar
generalları Vorontsov-Daşkovların əli ilə tarixən bir-biri ilə doğma olmuş iki
xalqın - ermənilər və müsəlmanların arasında ədavət toxumu səpildi.
Bu özünü Zaqafqaziya milli
azlıqlar üzərində ağalığı ön plana çəkən bir ovuc milli şovnistlərin -
müsavatçıların, daşnakların və menşeviklərin, Qərb kapitalı nökərlərinin rəhbər
rolu ələ keçirdikləri üç "müstəqil dövlətə" parçalananda özünü bütün
çılpaqlığı ilə bir daha göstərdi. Bu "dövlətlərin" mövcud olduqları
qısa müddət ərzində Qarabağ dağlarında və Zaqafqaziyanın digər hissələrində
əməkçi kəndlilərin qanı az tökülmədi.
Hansı formada təzahür
etməsindən asıla olmayaraq milli zülmün və qeyri-bərabərliyin məhv edilməsi,
milli ədavətin və nifrətin zəhmətkeşlərin beynəlmiləl həmrəyliyi, vahid dövlət
ittifaqında xalqların qardaşcasına əməkdaşlığı ilə əvəz edilməsi fəhlə-kəndli
inqilabının və sovet hakimiyyətinin əsas vəzifələrindən biridir.
Bu vəzifənin yerinə yetirilməsi naminə Azərbaycan Sovetləri Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsi qərara alır:
1. Dağlıq Qarabağın ermənilər yaşayan hissəsində mərkəz Xankəndi olmaqla,
ASSR-in tərkib hissəsi olaraq Muxtar Vilayət yaradılsın.
2. Muxtar Vilayətin idarə orqanları bunlardır: Vilayət İcraiyyə Komitəsi və
yerli sovetlər.
3. Vilayət icraiyyə komitəsi yaradılana qədər müvəqqəti inqilab komitəsi
yaradılsın, ona 2 aydan gec olmayaraq daimi icraiyyə orqanının seçilməsi üçün
sovetlər qurultayını çağırmaq vəzifəsi həvalə edilsin.
Qeyd: Bütün otlaqlar, meşələr, bağlar, torpağa və suya faktik sahiblik
indiki sahiblərinin ixtiyarında saxlanılır.
4. Vilayət icraiyyə komitəsi bütün zəruri maliyyə və texniki vəsaitlərlə bilavasitə
AzMİK-nin sərəncamı ilə Az SSR-in ümumi vəsaitlərindən təchiz olunur.
5. Vilayətin əsasnaməsini işləyib hazırlanması və inzibati vahidlərin
faktik olaraq Qarabağ Muxtar Vilayətinə verilməsi, və habelə Muxtar Vilayətin
sərhədlərinin müəyyənləşdirilməsi üçün Dağlıq Qarabağ, düzən Qarabağ, Kürdüstan
və ASSR mərkəzi hakimiyyətinin nümayəndələrindən ibarət qarışıq komissiya
yaradılsın, ona (komissiyaya) öz işini bu il avqustun 15-dək başa çatdırmaq
vəzifəsi həvalə edilsin.
AzMİK Rəyasət Heyəti sədrinin əvəzinə: M.B.Qasımov AzMİK katibi
M.Xanbudaqov
SSRİ Fəhlə-Kəndli Hökumətinin 1923-cü il üzrə qanunlar və sərəncamlar
külliyyatı. Bakı şəhəri, 1925-ci il, səh. 384-385.
DAĞLIQ QARABAĞ MUXTAR VİLAYƏTİNİN YARANMASI
Sovet hökumətinin Qarabağın ərazisini bölüşdürməsi və Dağlıq Qarabağa
muxtariyyət verilməsi: 1920-1923-cü illər Rusiyada Sovet hakimiyyəti
möhkəmləndikcə çar Rusiyası sərhədlərinin bərpa edilməsinə başlandı. Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətinin şimal sərhədlərində möhkəmlənən XI Qırmızı Ordu hissələrinə
respublikanın işğalı planını reallaşdırmaq üçün müvafiq əmr və sərəncamlar
verildi. Azərbaycan Parlamenti daxilində sovet dövlətini müdafiə edən qüvvələr
və Qarabağda erməni-daşnak separatçılarının qaldırdıqları mart qiyamı
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin süqutunu sürətləndirdi. 23 ay yaşamış olan
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti XI Qırmızı Ordunun süngüləri ilə devrildi, Şimali
Azərbaycanda sovet hakimiyyəti quruldu. Bununla Qarabağ ətrafındakı hadisələrin
yeni mərhələsi başlandı.
Dağlıq Qarabağ: coğrafiyası və "Dağlıq Qarabağ" anlayışı. Bu
problemin şərhi üçün əvvəlcə Dağlıq Qarabağın coğrafiyası və "Dağlıq
Qarabağ" anlayışı üzərində dayanaq.
Relyefinə görə Qarabağ
aran (düzən) və dağlıq hissələrə bölünür. Bu reallıq elmdə də öz təsdiqini
tapmışdır. Məsələn, tanınmış qafqazşünas M.A.Skibitskinin oğlu A.M.Skibitski
"Qafqaz böhranı" adlı məqaləsində yazır: "Qarabağ xanlığının
dağlıq hissəsi o vaxt Dağlıq Qarabağ adlanırdı. Şərqdə Qarabağ dağ silsiləsi,
Qərbdə isə Zəngəzur dağları arasındakı torpaqlar, habelə Yuxarı Qarabağla, aran
yeri olan Aşağı Qarabağı bir-birindən ayıran Qarabağ yaylası həmin yerə aid
idi".1 Aydın olduğu kimi çar Rusiyası tərkibində olduğu zaman Qarabağın
ərazisi, daha doğrusu keçmiş Qarabağ xanlığının torpaqları müxtəlif inzibati
bölgülərə məruz qaldığından, "Qarabağ" anlayışı əvvəlki
inzibati-siyasi mənasını itirmişdi. Lakin Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə (1918-1920)
"Qarabağ" anlayışı öz əvvəlki mənasını yenidən özünə qaytardı.
S.Şadunsun yuxarıda göstərilən fikrindən aydın olduğu kimi, elə Dağlıq Qarabağ
termini də bu zaman daşnaklar tərəfindən meydana gətirildi.
2
Bu zamandan "Dağlıq Qarabağ" anlayışı yalnız coğrafi deyil,
siyasi maraq da kəsb etməyə başladı. Bolşeviklər Şimali Azərbaycanda
hakimiyyəti ələ keçirdikdən sonra bu anlayış inzibati-siyasi məna kəsb etməyə
başlayır, Azərbaycan-Ermənistan münasibətlərində və ona müdaxilə edən Rusiyanın
siyasi leksikonunda əsas anlayışlardan birinə çevrilir. Elə bu zaman Dağlıq
Qarabağın coğrafi baxımdan əhatə dairəsində də dəyişiklik baş verir. Yenə
A.M.Skibitskinin yazdığı kimi "... Qarabağ yaylası 1923-cü ildə
muxtariyyət almış və Muxtar Dağlıq Qarabağ Vilayəti və ya Azərbaycanın yeni
sərhədləri daxilində qısaca olaraq Dağlıq Qarabağ adlanmışdır".3
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti (DQMV): yaradılması tarixi, əsas
hadisələrinin sinxronlaşdırılması və buradan irəli gələn nəticələr. Dağlıq
Qarabağ Muxtar Vilayətinin yaradılmasının prinsipial məsələlərini müəyyən
etmək, daha doğrusu bu prosesi tam aydınlığı ilə təsəvvür etmək üçün əsas
hadisələrə mənsubiyyəti üzrə sinxron şəkildə diqqət yetirək.
"RK (b) P MK Qafqaz Bürosu plenumunun iclas protokolundan 5 iyul
1921-ci il
İştirak edirlər:RKP MK üzvü Stalin, Qafbüronun üzvləri: yol. Orconikidze,
Kirov, Oraxelişvili, Fiqatner, Nərimanov, Myasnikov, ASSR Xalq Xariji İşlər
Komissarı Hüseynov.
Dinlənildi:Qərar verildi:
1. yol. Orconikidze və Nazaretyan əvvəlki Plenumun Qarabağ haqqında
qərarına yenidən baxılması məsələsini qaldırdılar1) Müsəlmanlar və ermənilər
arasında milli sülhün zəruriliyindən və yuxarı və aşağı Qarabağın Azərbaycanla
kifayət qədər iqtisadi əlaqələrini nəzərə alaraq Dağlıq Qarabağ ASSR tərkibində
saxlanılsın, ona muxtar vilayətin tərkibində saxlanılan, inzibati mərkəzi Şuşa
ş. olmaqla geniş vilayət muxtariyyəti verilsin. Səs verirlər - 4 lehinə, 3
bitərəf. 2) Azərbaycan MK-ya tapşırılsın ki, sonradan RKP MK Qafbürosunun
təsdiqinə verməklə muxtar vilayətin sərhədlərini müəyyən etsin. 3) RKP MK
Qafbürosunun Rəyasət Heyətinə Dağlıq Qarabağın Fövqəladə Komitəsinə namizəd
haqqında Azərbaycan və Ermənistan MK ilə danışıq aparması tapşırılsın. 4)
Azərbaycan MK tərəfindən Dağlıq Qarabağın muxtariyyət həcmi müəyyən edilsin və
təsdiq üçün MK Qafbürosuna təqdim edilsin.
RKP MK Qafbürosunun Katibi: Fiqatner
Qaynaq: Sov.İKP MK yanında MLİ PAAF. (indi ARDSRİHA), f. 64, siyahı 2, iş
1, v. 118; 122-122ob; К истории образования Нагорно-Карабахский автономной
области Азербайджанской ССР, с. 90-91; 92
Azərbaycanda Sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra Xalq Komissarlar Soveti
yaradıldıqda yerlərə fövqəladə komissarlar da təyin olundu. Bu əsasla
A.N.Karakozov (1890-1938) Dağlıq Qarabağ üzrə fövqəladə komissar təyin olundu.4
Azərbaycan Sovet hökuməti 1920-ci il 30 apreldə Ermənistan Respublikasına nota
verdi və tələb etdi ki, Zəngəzurdan və Qarabağdan öz qoşunlarını çıxarsın.
May
ayında Qarabağda Sovet hakimiyyətinın qurulması elan olundu.
Bu dövrdə Sovet Rusiyası Qafqazın sovetləşdirilməsi planını həyata
keçirməkdə davam edir, yeni sovet dövlətlərinin sərhədlərinin
müəyyənləşdirilməsi prinsiplərini irəli sürməklə mövcud və gələcək dövlətlərin
fəaliyyətini nəzarət altına almağa cəhd göstərirdi. Rusiya Kommunist
(bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Qafqaz Bürosu Qafqaz Cəbhəsi
Hərbi-inqilabi şurasına 7 iyul tarixli təlimatında bu məsələyə toxunmuşdu.
Ermənistanda Sovet hakimiyyətinin qurulması ilə (1920, 29 noyabr) xarici
sərhədlərlə yanaşı, sərhədlər daxilində də bölgülərin aparılması kəskinləşdi.
Azərbaycan İnqilab Komitəsinin Ermənistan Sovet Respublikasına 30 noyabr
teleqramı və 1 dekabr Bəyannaməsində də Qarabağ və onun dağlıq hissəsindən bəhs
olunurdu. Bu sənədlərin erməni tarixşünaslığında təhrif edilməsi əsas şəkildə
sübut edilmişdir.
Bəyannamədə Dağlıq Qarabağın əməkçi kəndlilərinə tam öz
müqəddəratını təyinetmə hüququ verildiyi elan edilirdi.
Ermənistan İnqilab
Komitəsi isə 28 dekabr Bəyannaməsində Naxçıvana iddiadan əl çəkdiyini
bildirirdi. Lakin Ermənistan Qarabağı "əldən vermək" istəmirdi.
Azərbaycan və Ermənistan arasında sərhədlərin müəyyənləşdirilməsi məsələsində
Dağlıq Qarabağ yenidən gündəmə gəldi. Qafqaz Bürosu 3 iyun 1921-ci ildə Dağlıq
Qarabağın Ermənistana məxsus olmasının Ermənistan hökumət Bəyannaməsində göstərilməsi barədə
qərar qəbul etdi. Ermənistan Xalq Komissarları Soveti isə 12 iyunda bunu
dekretləşdirdi.
İşlərin belə gedişi Azərbaycanı təmin edə bilməzdi. Tiflisdə
Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Siyasi Bürosu və
Təşkilat Bürosunun, Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi
Komitəsinin katibi Q.Kaminskinin (1895-1938) sədrliyilə keçirilən 27 iyun
iclasında komissiyanın işi ilə əlaqədar Azərbaycanın Ermənistanla sərhədi
haqqında məsələ müzakirə edildi. Bu iclasda 5 maddədən ibarət qərar qəbul
olundu. İlk dəfə burada Dağlıq Qarabağa bəyan edilən öz müqəddəratını təyin
etməyə Azərbaycanın baxışı ifadə olundu: " 3. Məsələnin (Dağlıq Qarabağ
haqqında) yeganə həlli erməni və müsəlman kütləsinin Sovet quruculuğu işinə
geniş cəlb edilməsi (yol. Nərimanovun Bəyannaməsindən aydın olduğu kimi) ola
bilər". Problemin həlli haqqında Siyasi Büro və Təşkilat Bürosunun
fikrinin Tiflisə çatdırılması Nərimanova həvalə edildi. Nərimanovun Tiflisdə
olan Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinin sədri M.H.Hacıyev və xarici işlər
naziri M.D.Hüseynovla elə həmin gün birbaşa xətlə danışığı oldu. Nərimanov:
"Deyin ki, bu Siyasi və Təşkilat Bürosunun fikridir. Əgər onlar mənim
bəyannaməmə istinad edirlərsə, bəyannamədə hərfən belə deyilmişdir: Dağlıq
Qarabağa tam azad öz müqəddəratını təyin etmə hüququ verilir".
Hüseynov: "Yaxşı. Hər şeyi çatdıraram. Hər halda deyim ki, bizim
qərarımız, şübhəsiz, çox soyuq qarşılanacaqdır". Yenə həmin gün Hüseynov
bu barədə Qafqaz Bürosuna məlumat verdi. Bu məsələ üzrə Qafqaz Bürosunun
fövqəladə plenumunu çağırmaq, Nərimanov və Myasnikyanı Tiflisə dəvət etmək
qərara alındı.
Azərbaycanın ayrılmaz hissəsinə necə "muxtariyyət" verildi:
Qafqaz Bürosu plenumunun 1921-ci il 4 və 5 iyul tarixli qərarları. Belə bir
zəmində Tiflisdə Qafqaz Bürosu plenumunun iclası keçirildi. Xüsusi əhəmiyyətini
nəzərə alaraq Qafqaz Bürosunun 4 iyul axşam və 5 iyul iclas protokolundan
çıxarışları olduğu kimi veririk:
Ermənilər Qafqaz Bürosunun 5 iyul tarixli qərarının qəbul edilməsində
Stalinin əsas rol oynadığını sübut etməyə çalışır. Əslində, Rusiya Kommunist
(bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Qafqaz Bürosunun 4 və 5 iyul
iclaslarında Stalinin təzyiqinin nədən ibarət olması faktlarla təsdiq olunmur.
Bir sözlə, SSRİ-nin yaradılması (1922, 30 dekabr) ərəfəsindəki mübarizədə
özünün "muxtariyyətləşdirmə" planı ilə çıxış edən Stalinin guya sosialist
dövlətinin federativ quruluşunun Lenin ideyasını həyata keçirməsi ağlabatan
görünmür. Ona görə də məsələ daha dərin və ətraflı şəkildə nəzərdən
keçirilməlidir:
1) Mərkəz Qafqaz Bürosunun timsalında hələ SSRİ-nin yaradılmasından,
Azərbaycan və Ermənistan SSR-nin ittifaq dövlətində birləşdirilməsindən əvvəl
praktik olaraq sərhəd məsələsinə müdaxilə etməklə səlahiyyətli tərəf kimi çıxış
etdi. Dağlıq Qarabağ məsələsi üçtərəfli müzakirə məsələsinə çevrildi;
2) Qafqaz Bürosu bu "hüququndan" istifadə edərək Azərbaycanın Dağlıq
Qarabağ barəsində elan etdiyi öz müqəddəratını təyinetmə müddəasının
təbii-tarixi şəkildə yerinə yetirilməsinə imkan vermədi, onu "geniş
vilayət muxtariyyəti" kimi ifadə etdi;
3) Qafqaz Bürosu 4 iyul qərarı ilə Azərbaycana (yəni, Dağlıq Qarabağ Ermənistana
verilə bilər!), səhəri gün isə bu məsələyə qayıtmaqla Ermənistana təsir
göstərmək (yəni, Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın tərkibində qalması təsdiq edilə
bilər!) və Mərkəz üçün əlverişli mövqeni təmin etmək istəyirdi, buna da (yəni
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsinə) nail oldu. Beləliklə, Qafqaz Bürosu
plenumunun 5 iyul qərarından sonra Dağlıq Qarabağ
ətrafında hadisələr yeni istiqamət aldı: Qafqaz Bürosu Mərkəz üçün
əlverişli qərarı təmin edib, onun reallaşdırılması uğrunda təzyiqlərə başladı.
Bununla Azərbaycan SSR özünün ayrılmaz tərkib hissəsi olan Dağlıq Qarabağa
məcburi şəkildə muxtariyyət verilməsi nəticəsində yeni şəraitlə qarşılaşdı.
Ermənistan isə Dağlıq Qarabağ məsələsi ilə bağlı olaraq Qafqaz Bürosu ilə
Azərbaycan arasında münasibətləri kəskinləşdirməyə, Dağlıq Qarabağa muxtariyyət
verilməsilə onun işlərinə qarışmaq imkanlarından istifadə edərək, Dağlıq
Qarabağa olan iddialarını həyata keçirməyə çalışdı.
Bu məsələlər kompleks şəkildə nəzərdən keçirilməlidir.
S.M. Kirovun mövqeyində dəyişiklik. 5 iyul qərarı qəbul edildikdən sonra
Azərbaycan rəhbərliyi tərəfindən onun həyata keçirilməsinə başlanmalı idi.
Bununla əlaqədar olaraq Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi Rəyasət Heyətinin
həmin ilin 19 iyul tarixli iclasında Nərimanovun Tiflis səfərinin yekunları
bəyənilmiş, Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi
Siyasi Bürosu və Təşkilat Bürosunun 20 iyul tarixli iclasında isə muxtar
vilayətin konstitusiyasının hazırlanması üçün komissiya yaradılmışdı.
Burada
bir məsələnin aydınlaşdırılmasına ehtiyac yaranır. Artıq məlum olduğu kimi, 5
iyul qərarı ilə Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsində Azərbaycan Kommunist
(bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinə həlledici rol ayrılmışdı. Görünür,
1921-ci ilin iyulunda Kirovun Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası
Mərkəzi Komitəsi rəhbərliyinə gətirilməsində elə bu amil də mühüm rol
oynamışdı. Məhz Kirov faktiki olaraq Azərbaycanda rəhbərliyə keçdikdən sonra
Dağlıq Qarabağın muxtariyyət verilməsinə rəsmi münasibət dəyişdi və bu proses
iki ilədək ləngidi. Ona görə də bu məsələ ətrafında Kirovun mövqeyi və ona
təsir edən amillər xüsusi olaraq araşdırılmalıdır. Əgər 4 iyul iclasının
protokolundan çıxarışa nəzər salsaq görərik ki, o zaman Kirov Qarabağın dağlıq
hissəsinin Azərbaycanın
hüdudlarında saxlanmasının əleyhinə çıxmış (5,a), onun Ermənistanın
tərkibinə daxil edilməsinin isə lehinə (5,b) səs vermişdi. Azərbaycan Mərkəzi
İcraiyyə Komitəsi Rəyasət Heyətinin 19 iyul, Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası Mərkəzi Komitəsi Siyasi Bürosu və Təşkilat Bürosunun 20 iyul
iclaslarında və qeyd olunan qərarların qəbulunda Kirov da iştirak etmişdi.
Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Siyasi Bürosu və
Təşkilat Bürosunun 26 sentyabrda bilavasitə Kirovun sədrliyilə keçirilən
iclasında onun mövqeyinin əksinə dəyişdiyini görürük. İclasda iştirak edən 9
nəfərdən (Kirov, Nərimanov, Axundov, Qarayev, Əfəndiyev, Stukalov, Mirzoyan,
Bünyadzadə, Hüseynov) 7-si Qafqaz Bürosundan Dağlıq Qarabağın ayrılması
haqqında qərarın yenidən nəzərdən keçirilməsini xahiş etməyi qərara alır,
yalnız 2 nəfər - Nərimanov və Bünyadzadə Qafqaz Bürosunun qərarının qısa
müddətdə yerinə yetirilməsinə tərəfdar çıxır. Bu məsələ üzrə materiallar
toplamaq üçün komissiya yaradılır.
Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası Mərkəzi Komitəsi Təşkilat Bürosu üzvlərinin iştirakı ilə Qarabağın
məsul işçilərinin 21 oktyabr konfransına rəhbərlik edən Bünyadzadə də Kirovun
mövqeyinə keçir. Belə ki, həmin iclasda Dağlıq Qarabağın muxtar vilayət kimi
ayrılması xüsusi qeyddə məqsədəuyğun hesab olunmurdu.
Beləliklə, məhz Kirovun rəhbərliyilə Dağlıq Qarabağın muxtariyyəti
məsələsinə yeni münasibətin yarandığı ortaya çıxır. Bu təsadüfi deyildi. Kirov
nəinki öz şəxsi mövqeyinin, hətta Qafqaz Bürosunun Dağlıq Qarabağı Azərbaycanın
ayrılmaz tərkib hissəsi olmasını təsdiq etmək əvəzinə ona məcburi muxtariyyət
verilməsi haqqındakı qərarının və onun qısa müddətdə həyata keçirilməsi
zərurətinin yanlış olduğunu yəqin etmişdi.
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsi dekretləşdiriləndən 4 ay keçdikdən
sonra belə Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi
Rəyasət Heyətinin 8 oktyabr 1923-cü ildə Kirovun sədrliyilə keçirilən iclasında
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsi haqqında qərarın əhali, xüsusilə türklər
(azərbaycanlılar) arasında təbliğ olunmasının başa çatdırılmadığı etiraf
olunurdu.
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsi Azərbaycana necə qəbul etdirildi?
Hadisələrin belə gedişi Qafqaz Bürosunun narahatlığına səbəb oldu və 5 iyul
qərarının Azərbaycana qəbul etdirilməsi üçün təzyiqlərə başlandı. Bu iki yolla
həyata keçirilirdi. Bir tərəfdən Azərbaycan rəhbərliyi qarşısında tələb
qoyulur, digər tərəfdən Dağılq Qarabağın idarəçiliyi bura xüsusi olaraq
göndərilən erməni kadrları ilə möhkəmləndirilərək həmin bölgədə Azərbaycanın
təsirinin zəiflədilməsinə cəhd edilirdi.
Dağılq Qarabağın
muxtariyyətləşdirilməsi Zaqafqaziya federasiyası və SSRİ-nin yaradılması
prosesləri ilə paralel gedirdi. Buna baxmayaraq, onun həyata keçirilməsindəki
problemlərə Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyasının irəli sürdüyü
şəkildə yenidən baxılmadı. Əksinə, 1922-ci ilin fevralında Zaqafqaziya
kommunist təşkilatlarının I qurultayında Orconikidzenin sədr seçildiyi Rusiya
Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Zaqafqaziya Ölkə Komitəsi, 5 iyul qərarının
qəbul edilməsində olduğu kimi, onun reallaşdrılmasında da inzibati-amirlik
üsullarına əl atdı. Zaqafqaziya Ölkə Komitəsinin 27 oktyabr 1922-ci il tarixli
iclasında Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinə 5
iyul qərarının həyata keçirilməsi təklif edildi, Karakazovun İcraiyyə Komitəsinin sədri
təyin edilməsi, Şadunsun məsul işə göndərilməsi üçün Azərbaycan Kommunist
(bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinə ezam edilməsi qərara alındı.
Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinin 15 dekabr
iclası Zaqafqaziya Ölkə Komitəsinin qərarını icra üçün qəbul etdi, Azərbaycan
SSR Xalq Komissarları Soveti yanında Dağlıq Qarabağ işləri üzrə Mərkəzi
Komissiya (Kirov, Mirzəbekyan, Karakozov) və 7 nəfərdən ibarət Komitə (1922, 15
dekabr-1923, 24 iyul) təşkil edildi. Bütün bunlara baxmayaraq Azərbaycana
təzyiq yenə davam etdirildi.
Dekabrın 22-də Zaqfederasiyanın İttifaq Soveti
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsinin sürətləndirilməsi haqqında xüsusi
qərar qəbul etdi.
SSRİ-nin
yaradılmasından sonra Zaqafqaziya Ölkə Komitəsinin tələbləri daha sərt şəkil
aldı. 1923-cü ilin mayında Qarabağ Komitəsinin məruzəsi Zaqafqaziya Ölkə
Komitəsi plenumunun gündəliyinə daxil edildi.
İyunun 1-də Azərbaycan
Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Rəyasət Heyəti muxtariyyətin
dekretləşdirilməsi və onun layihəsinin üç gün ərzində Mərkəzi Komitəyə təqdim
olunması barədə qərar qəbul etdi.
Bu qərar Zaqafqaziya Ölkə Komitəsini təmin
etdi. Zaqafqaziya Ölkə Komitəsinin plenumu iyunun 27-də Şaduns və Karakozovun
məruzəsi əsasında Dağlıq Qarabağa bir ay müddətində muxtar vilayət statusu
verilməsinin təmin olunmasını Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası
Mərkəzi Komitəsinə həvalə etdi.
İyulun 1-də Azərbaycan Kommunist
(bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi Rəyasət Heyətinin iclası Kirovun
sədrliyilə Qarabağ haqqında məsələni dinləyərək 6 bənddən (a-e) ibarət qərar
qəbul etdi. (Rəyasət Heyətinin adından) Azərbaycan Mərkəzi İcraiyyə Komitəsinə
Dağlıq Qarabağa muxtariyyət vermək, mərkəz Xankəndi olmaqla "Muxtar
Qarabağ vilayəti" yaratmaq təklif olundu. Sərhədlərlə bağlı məsələləri
müəyyən etmək üçün komissiya (Qarayev - sədr, üzvlər: Karakozov,
Sviridov, İldırım və Bünyadzadə) yaradıldı və s.
1923-cü il iyulun 4-də Azərbaycan Sovetləri Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi də
eyni məzmunlu qərar qəbul etdi.
Azərbaycan Sovetləri
Mərkəzi İcraiyyə Komitəsi iyulun 7-də M.B.Qasımov (1879-1949) və Ə.
M.Xanbudaqovun (1893-1937) imzası ilə "Dağılq Qarabağ muxtar vilayəti
yaradılması haqqında" dekret verildi.
Dekret preambula, dörd bənd və
müştərək komissiya yaradılması haqqında yekundan ibarətdir. Göründüyü kimi,
Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsinin qərarı ilə
dekretin adı arasında fərq vardır, çünki Qarabağın aran və dağlıq hissəsini
muxtar vilayət kimi bir yerdə ayırmaq əvəzinə, yalnız Dağlıq Qarabağı ayırmaq
qərara alınmışdı. Dekretin "Muxtar Qarabağ" vilayəti deyil Muxtar
Dağlıq Qarabağ Vilayəti adlandırılması diqqəti cəlb edir. Lakin sonralar o,
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti adlandırılır (işdə dolaşıqlıq yaratmamaq üçün
biz də bu ənənəni davam etdirmək məcburiyyətindəyik, amma onu ilk rəsmi
sənədlərdə qeydə alınmış mənada qəbul edirik). Dekret ciddi hüquqi sənəddən
daha çox, primitiv məzmunu ilə fərqlənir. Preambulada tarixi xronologiya
pozulur, faktlar təhrif olunur, Dağlıq Qarabağa muxtariyyət verilməsi zərurəti
kifayət qədər əsaslandırılmır. Dekretin birinci bəndində ("1) Образовать
из армянской части (?) Нагорного Карабаха автономную область, как составную
часть (?) АССР, с центром в местечке Ханкенды") ) hüquqi-siyasi təhrifə
yol verilir. Azərbaycan torpaqlarından Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
yaradılması və onun Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olmasının təsdiqi əvəzinə, müxtəlif cür təfsir olunan
ifadələr işlədilirdi. Üçüncü bənddə isə Sovetlər qurultayı çağırılanadək
Müvəqqəti İnqilab Komitəsi yaradılır. Bu da, heç şübhəsiz, vilayətin erməni
rəhbərliyinə daha geniş hüquqlar verirdi və s. Azərbaycan Kommunist (bolşeviklər)
Partiyası Mərkəzi Komitəsi Rəyasət Heyətinin 16 iyul (dekretdən 10 gün sonra!)
tarixli iclasının qərarı ilə Şuşa şəhəri Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti
tərkibinə daxil edildi.
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti üçün quberniya
icraiyyə komitələri haqqında 1923-cü il Əsasnaməsi qəbul və tətbiq edildi.
Dağlıq Qarabağ Muxtar Vilayəti haqqında Əsasnamə isə 26 noyabr 1924-cü ildə çap
olundu.
Beləliklə, Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan Qarabağ süni şəkildə
aran və dağlıq hissələrinə parçalanmış və Azərbaycan rəhbərliyi Qarabağın
dağlıq hissəsində sonradan məskunlaşmış ermənilərə muxtariyyət statusu verməyə
məcbur edilmişdi. Özü də bu addım həmin hissədə - Dağlıq Qarabağda yaşayan
azərbaycanlıların rəyi nəzərə alınmadan, onların hüquqları kobudcasına tapdalanaraq
və müvafiq rəy sorğusu keçirilmədən atılmışdı.
Ermənistanın Dağlıq Qarabağ "formulası"
Dağlıq Qarabağın
Azərbaycanın tərkibində saxlanması və ona muxtariyyət verilməsi məsələsində
Ermənistanın mövqeyi də maraq doğurur. Ermənistan ilk dövrdə məsələnin bu
şəkildə həlli ilə razılaşmaq istəməmiş, 1921-ci il iyulun 16-da Ermənistan
Kommunist Partiyası Mərkəzi Komitəsi Qafqaz Bürosunun 5 iyul tarixli qərarının
onu təmin etmədiyini bildirmiş və Dağlıq Qarabağa iddiasını davam etdirməyə
başlamışdı.
Lakin sonra Qafqaz Bürosunun ona hədiyyə etdiyi Dağlıq Qarabağa
muxtariyyət verilməsini məqsədinə uyğunlaşdırmağa başlamış, Dağlıq Qarabağ
uğrunda mübarizə belə bir formula almışdı: Dağlıq Qarabağa muxtariyyət
verilməsindən onun Azərbaycanın idarəsi altından çıxarılmasına - Dağlıq
Qarabağın Ermənistana birləşdirilməsinə doğru! Bu formulanın əsasınında Dağlıq
Qarabağda və onun ətrafında erməni şovinizminin gücləndirilməsi dururdu. İş o
yerə çatmşıdı ki, Rusiya Kommunist (bolşeviklər) Partiyası Mərkəzi Komitəsi XII qurultayında (1923, 17-25 aprel) K.Radek Azərbaycanda erməni şovinizmindən
(aprelin 23-də) bəhs etmişdi. İ.Stalin isə ona qarşı çıxmışdı.28 Adətən Qafqaz
Bürosunun 5 iyul qərarından bəhs etdikdə Stalinlə barışa bilməyən erməni
müəllifi burada onun sözlərindən gen-bol iqtibas gətirir. Bu həmin partiya
qurultayıdır ki, orada Leninin "Qurultaya məktub"u oxunmuş və orada
Stalinin obyektiv xarakteristikası verilmişdi.
XII qurultayda seçilmiş
Mərkəzi Komitə üzvlərinin repressiyası da məlum faktdır. Ona görə də K.Radekin
çıxışı ilə əlaqədar məsələlər də yenidən tədqiq olunmalıdır.
Stalinin timsalında güclü müdafiəyə malik olan ermənilər çox çəkmədən əsl
niyyətlərini açıqladılar. Şaduns 13 iyunda Zaqafqaziya Ölkə Komitəsinə yazdı
ki, bu muxtar vilayət (Dağlıq Qarabağ) bilavasitə Zaqafqaziya Ölkə Komitəsilə
bağlı olmalıdır;
"Zaqfederasiyanın rəhbərləri problemin belə alternativ,
daha ağıllı həllinə getmədilər"
. Bununla o, Ermənistanın Dağlıq
Qarabağla bağlı sonrakı fəaliyyətinin əsas formulası haqqında yuxarıda
söylənənləri çox aydın təsdiq edir.
Azərbaycanın ayrılmaz tərkib hissəsi olan Qarabağın dağlıq hissəsinə
muxtariyyət verilməsi və onun ətrafında yaranan məsələlərə münasibət Kirovun
AK(b) P-nın VI qurultayında (1924, 5 may) yekunlaşdırılır. Onun Dağlıq Qarabağa
muxtariyyət verilməsinə olan şübhə və inamsızlığı, hər cümlədə hiss olunur. O,
həmin qurultayda demişdir: bu məsələni biz, nəhayət (!) həll etdik və şübhəsiz
(!) tamamilə düzgün iş gördük. Bu məsələni, əsasən, yenidən həll etməyə
qayıtmayacağımıza heç bir şübhə (?!) yoxdur.
Əslində isə, yuxarıda
göstərildiyi kimi, Kirovun bu məsələnin düzgün həll olunduğuna şübhəsi vardı və
bu tamamilə əsaslı şübhə idi.
Mənbə:AMEA-nın A.Bakıxanov adına
Tarix İnstitutu
0 Şərh:
Xahiş edirəm təkcə yazı ilə bağlı öz rəylərinizi qeyd edəsiniz...
Şəxsi suallar,öyrənmək və soruşmaq istədikləriniz varsa,əlaqə formu və ya informasiya formu
Rəy, tövsiyyə və iradlarınız üçün isə Qonaq Dəftəri dən istifadə edin!