Quzeydə mart
faciəsi
Tarix boyu istər Quzey
Azərbaycan, istərsə də Güney Azərbaycan türklərinə qarşı yadelli işğalçılar və
qonşu xalqlar tərəfindən daim amansız qırğınlar törədilib. Azərbaycan
türklərini faciəsi Gülüstan və Türkmənçay müqavilələri nəticəsində ikiyə
bölünməsindən, bir az da keçmişə qayıtdıqda Çaldıran döyüşündən başlanır.
Çaldıran döyüşündə zəmanənin iki superdövləti: Azərbaycan Səfəvilər dövləti ilə
Osmanlı imperiyası qarşı-qarşıya gəldi və bu qanlı döyüşdən sonra Qızılbaş
dövlətində Azərbaycan türklərininmövqeyi zəiflədi. Şah İsmayıl Xətainin qurduğu
böyük və bütöv Azərbaycan dövlətinin əsasları sarsılmağa, bütövlüyü pozulmağa
başladı.
Bunun məntiqi nəticəsi özünü Gülüstanvə Türkmənçay müqavilələrində göstərdi.
Azərbaycan Rusiya və Qacar dövləti (o vaxt paytaxtı Tehran olan dövlət hələ
İran adlanmırdı – red) tərəfindən iki yerə parçalandı. Və Azərbaycan
türklərinin faciələri başlandı. Tülkü kimi marıqda dayanmış azsaylı millətlər
millətimizi zəif və parçalanmış görüb böyük müttəfiqlərinə arxalanaraq üstümüzə
ayaq açmağa başladılar.
Vətənin Quzeyində yaşayan Azərbaycan türkləri rus-erməni fitnəkarlığına,
vəhşiliklərinə hədəf oldu, Güney türkləri isə fars-kürd-assur birləşmələrinin
basqılarına məruz qaldı. Bütün həmlə və basqıların bir məqsədi, tək amacı
vardı: qədim-qayım türk yurdlarına sahiblənmək.
XX əsrin əvvəli Azərbaycan türkləri üçün daha ağır oldu. Quzey Azərbaycan
türkləri rus fitnəsinə aldanan erməni başkəsənlərinin qanlı soyqırımlarına
məruz qaldı. Azərbaycan Sovet tarixşünaslığında "erməni-müsəlman
davası" kimi əks olunmuş birinci qarşıdurma 1905-ci ildə baş verdi.
Yaponiya ilə müharibədə uduzmuş Rusiya imperiyası daxilində ziddiiyyətlər baş
qaldırdı. Çar hökuməti zəiflədi. Bundan istifadə edən daxili narazı qüvvələr
çarizm əleyhinə hərəkata başladılar. Romanovlar bunun qarşısını almaq, Rusiya
imperiyasının bütövlüyünü qoruyub saxlamaq üçün hiyləyə əl atdılar. İmperiya
daxilində yaşayan millətləri üz-üzə qoydular. Hər zaman rus imperiyasının əlində
sözəbaxan köpək olmuş ermənilər bu dəfə də fitnəkar missiyanı qəbul etdilər və
Azərbaycan türklərinə qarşı qanlı qırğınlar törətdilər. Hadisələrin əndazəni
aşdığını görən ruslar qırğını dayandırmağa məcbur oldular.
Quzey Azərbaycan
türklərinin ikinci ən böyük qətliamı 1918-ci ildə baş verdi. Həmin vaxt da eyni
ssenari işə düşdü. Devrilmiş Rus çarizminin yerində qalmış oyuncaq hökumətlər
imperiyanı qoruyub saxlamaq üçün etnik münaqişələri qızışdırdılar.
İmperiyadan qalan silahları ələ keçirən erməni hərbi birləşmələri həmin
ilin mart ayında Quzey Azərbaycanın Qarabağ, Naxçıvan, Quba, Lənkəran, Bakı və
digər bölgələrində qanlı qırğınlar törətdilər, xalqımızı soyqırıma mərzu
qoydular.
Hazırda Azərbaycan Respublikası dövləti həmin hadisələr zamanı şəhid
olmuş soydaşlarımızın xatirəsini əziz tutmaq üçün 31 martı azərbaycanlıların
soyqırımı günü kimi qeyd edir.
Amma unutmaq olmaz ki, Azərbaycan türklərinin
soyqırımı təkcə Quzeydə həyata keçirilməyib. Quzeydə qətliam törədən həmin
qüvvələr öz çirkin niyyətlərini vətənimizin Güneyində də icra ediblər.
Urmu, Salmas və Xoy qətliaamları
Uzun müddət Azərbaycan
tarixşünasılığında belə fikir formalaşıb ki, Güney Azərbaycan türkləri milli
soyqırım siyasətinə yalnız 1924-cü ildə fars Pəhləvilərin hakimiyyətə
gəlməsindən sonra üzləşməyə başlayıblar. Əslində isə belə deyil. Güney türkləri
təkcə 1946-cı ildə-Pişəvəri hökuməti devriləndən sonra kütləvi qırğına məruz
qalmayıblar. Nə yazıqlar ki, soydaşlarımız türk Qacarlarına hakimiyyətdə olduğu
illərdə də qırğınlara məruz qalıblar. Türkmənçay müqaviləsindən, Arazdan
quzeydəki torpaqlar Rusiyaya birləşdikdən sonra Azərbaycan türklərinin, eləcə
də Qacarlar sülaləsinin mövqeyi zəifləməyə başladı. Fars şovinistləri saraya
ayaq açmağa, dövlət siyasətinə təsir etməyə başladılar.
XX əsrin əvvələrində
İranda baş vermiş inqilablardan sonra Qacarların mövqeyi bir az da zəiflədi.
Artıq 1915-1924-cü illərdə fars şovinistləri hakimiyyət çevrilişinin əsasını
qoymuş, bazasını yaratmışdılar. Hakimiyyətdə türk sülaləsi olsa da, Azərbaycan
türkləri hakim xalq statusunu itirməyə başlamışdı. Tərslikdən həmin illərdə
Birinci dünya müharibəsi gedirdi və nə yazıq ki, bu savaşda iqtirak edən yeganə
türk dövləti-Osmanlı öz müttəfiqləri ilə birgə məğlub duruma düşmüşdü. Bölgə
nəzarətdən çıxmış, ərazidə rus silahı ilə silahlanmış ermənilər at
oynadırdılar. Onlar üçün türk hər yerdə türkdür və hər yerdə düşməndir. 1918-ci
ildə Quzey Azərbaycan türklərinə divan tutmuş, Qarabağda,Qubada, Şamaxıda, Bakıda,
Naxçıvanda, Lənkəranda qanlı qırğınlar töbətmiş erməni qaniçənləri bu əməlləri
bir az əvvəl-1915-ci ildə Güney Azərbaycanda törətmişdilər. 1915-ci ildə Urmu
və Salmasda Petros adlı erməni komandanı öz quldur dəstəsi ilə azərbaycanlılara
basqın edir. Əsgərxan məhəlləsində qanlı döyüşlər başlayır. Ermənilər evlərə və
məhəllələrə vəhşicəsinə basqınlar edərək dinc əhalinin qətlə yetirir, qoca və
qadınlara, uşaqlara belə aman vermirdilər. 159 gün davam edən qanlı qırğınlar
nəticəsində 150 minAzərbaycan türkü qətlə yetirilir. Salmasdan Urmiyaya qədər
hər bir azərbaycanlı ailəsi şəhid verir. Xarici dairələrdən dəstək alan erməni
daşnakları 1917-ci ildə 4 nəfərlik təpədən-dırnağa qədər silahlanmış quldurları
Andronikin rəhbərliyi ilə Xoy şəhərinə göndərirlər.
Qanlı çərşənbə və ya Cilovluq faciələri
Bu faciə haqqında təəsüflər olsun ki, Azərbaycan tarixşünaslığında bircə
kəlmə belə yoxdur. Son araşdırmalar göstərir ki, Güney Azərbaycanın qərbində
baş vermiş soyqırımların nəinki bölgədə, dünyada analoqu yoxdur. Dünyanı
kandarmağa çalışan, xarici dövlətlərin parlamentlərində qondarma "erməni
soyqırımı"nı tanıdan erməni lobbiləri, onlara dəstək verən qüvvələr
nədənsə dəhşətli Cilovluq faciəsindən danışmırlar. Maləsəf, Quzeydə də bu
antibəşəri faciəyə gərəknə qiymət verilməyib. Hadisə 1918-ci ilin martında,
Novruz bayramının sonuncu çərşənbəsində baş verib. Bölgədə maraqları olan Böyük
Britaniya, Fransa və Rusiyadan dəstək alan ermənilər Urmiya gölü ətrafında
"Kiçik Ermənistan dövləti" yaratmaq istəyirdilər. Qərbdə cızılmış,
İngiltərə, Fransa və Rusiya tərəfindən himayə olunan bu ssenaridə ermənilərlə
yanaşı assurilər də iştirak edirdi. Onların məqsədi türk torpaqları
hesabın aözlərinə dövlət qurmaq idi. Plana əsasən, Qərbi Azərbaycan
torpaqlarında, Urmu gölünün ətrafında erməni-assuri-kürd dövləti yaradılmalı
idi. Bu koalisiyada ermənilərlə daha sıx birləşmiş assurilər dini mənşəcə
xristian idilər və Türkiyənin Cilov adlanan ərazisindən köçmüşdülər. 40 min
asasurinin Urmu əraizsinə köçürülməsi də xristian Qərbin siyasəti idi. Onlar
bölgədə xristian əhalinin say tərkibini süni surətdə çoxltmaq və türk
torpaqlarında yeni xaçpərəst dövlət qurmaq istəyirdilər. Nə yazıqlar ki,
onların bu iyrənc planına ilkin dövrdə müsəlman kürdlər də dəstək verirdi.
Silahlı kürd
dəstələrinə Smitko adlanan İsmayıl xan, ermənilərə Petros ağa, xristian
assurilərə isə Marşimon başçılıq edirdi. Birlşəmiş koalisiyanın bütün hərəkət
planları Qərbdə hazırlanmış, hətta silahlı quldur dəstələri belə xaricin
dəstəyi ilə silahlandırılmışdı. Məsələn, birləşmiş koalisiya qüvvələrin 30
minlik ordusunda rus və fransız zabitləri xidmət edirdi. Urmu, Salmas və Xoy
şəhərlərində Azərbaycan türklərinə qarşı qətliam hadisələri 1918-ci ilin
fevralından başlanmışdı. Məqsəd bölgədə böyük federativ dövlət yaratmaq idi.
Ermənilər bu oyuna assuriləri və müsəlman kürdləri də qata bilmişdilər.
Birləşmiş erməni-kürd və assuri dəstələri fevral-mart ayları boyunca Urmu, Xoy
və Salmasın ayrı-ayrı kəndlərində türk əhalisinə divan tutmuş, qarət etmiş,
dinc əhalini qətlə yetirmişdilər. Dinc türk əhali yaşayan kəndlərə basqınlar
edilir, qadın və uşaqlar, qocalar güllənir, qılıncdan keçirilir, xalq
yerindən-yurdundan qaçaq salınırdı.
Cilovluq faciəsinin zirvə nöqtəsi isə
1918-ci ilin martında Novruz bayramının axırıncı çərşənbəsində baş vermişdi.
Novruz bayramının sonuncu çərşənbəsi birləşmiş koalisiya Urmu şəhərinin türk
əhalisinə 24 saat ərzində əldə olan silahları təhvil verməyi tələbini qoydu. Bu
tələb yerinə yetirilməyincə gözünü qan örtmüş erməni-kürd-assuri hərbi
birləşmələri şəhərə hücum edərək ev-ev gəzib silah axtarmağa başladılar.
Əslində Urmu əhalisində o qədər də silah yox idi. Bu tələb əhalini soyqırıma
məruz qoymaq üçün bəhanə idi. Birləşmiş koalisiya bu qırğınla türk əhalisin
gözünə qorxutmaq, onları yurdlarından digərgin salıb bu ərazilərə sahiblənmək
istəyirdi. Vəhşi koalisiyanın silahlı dəstələri evlərə doluşaraq əhalini qarət
edir, qadınların zinət əşyalarını oğurlayır, insanların namusuna toxunur, min
bir alçaqlıqlara əl atırdılar. Müqavimət göstərənlər kütləvi şəkildə
güllələnir, kişilər əsir aparılırdı. Güneydə indi də qara çərşənbə kimi
xatırlanan həmin müdhiş gündə Urmu əhalisi şəhərdə yerləşən karvansaraya
dolduruldu və diri-diri yandırıldı. Cilovluq faciəsindən sonra qırğınlar bütün
Urmu vilayətinin kəndlərini əhatə etdi. Birləşmiş koalisiyanın işini
Naxçıvandan keçməkləTürkiyədən gələn erməni paşası Andronik asanlaşdırırdı.
Yolu üstündəki türk kəndlərinin amansızlıqla talayan, əhalini qıran Andronik
Urmuda birləşmiş koalisiya ilə birləşmək istəyirdi. Lakin bu zaman
erməni-assur-kürd koalisiyası dağıldı. Smitko niyyətin xristian dövləti qurmaq
olduğunu, müsəlman kürdlərin oyundan kənar qoyulduğunu görüb hiyləyə əl atdı.
Koalisiyadan çıxan Smitko aldadılmağının acığını asuriləri başçısından çıxdı.
Assurilərin başçısı Marşimonu Salmasa çağıran Smitko onu orada qətlə yetirdi,
onunla gələn adamlarını isə qılıncdan keçirdi.
Azərbaycanlıların
qırğını Osmanlı türklərinin gəlişindən sonra da davam edir. 1918-ci ilin martın
sonu, aprelin əvvəllərində türklər Güney Azərbaycan ərazisinə daxil olur və
soydaşlarımızın kütləvi qətliamına son qoyurlar. Qəhraman türk əsgərləri
erməni-assuri birləşmələrinin Urmu gölü vasitəsilə Təbrizə girmələrinin qarşısını alır,
erməni quldurlarının qayıqlarını göldə batırırlar. Dağlara qaçan erməni
quldurları ta 1919-cu ilin fevralına qədər kəndələr enib türk əhalisinə divan
tutmaqda davam edirlər.
Cilovluq vəşhətinə ən güclü müqavimət Xoyda baş verir. Şəhər əhalisi
ermənilərin hiyləsinə baxmayaraq, şəhər qapılarını onların üzünə açmırlar.
Bununla belə Urmu, Xoy vəSalmasda birləşmiş koalisiya amansız qırğınlara törədə
bilir. İran tarixçisi Əhməd Kəsrəvinin yazdığına görə, Cilovluq hadisələri
zamanı 100 min Azərbaycan türkü qətlə yetirilib.Urmiyalı tarixçi Ayrumlu bu
rəqəmi bir az da artırır. Son araşdırmalardan sonra Ayrumlu bu nəticəyə gəlir
ki, öldürülən, soyqırıma məruz qoyulan azərbaycanlıların sayı 300 min nəfər
olub.
Ermənilərin Urmunu ələ keçirmək planı puç oldu
Yadellilərin və namərd qonşularımızın Urmu aə ətraf ərazilərə göz dikmələri
təsadüfi deyildi. Urmu gözəl təbiəti, münbit torpaqları, səfalı iqlimi olan bir
ərazi idi. Güneyin başkəndi Təbrizdən sonra ikinci şəhər olan Urmu abad bir
şəhər idi. Urmu vilayətində tarixən Azərbaycan türkləri sayca çoxluq təşkil
etmişlər. Dəqiq məlumata görə, 1918-ci ildə Urmu vilayətində 300 əhali
yaşayırdı. Onların 85 faizdən çoxunu azərbaycanlılar təşkil edirdi. Onlar şəhər
və vilayətin 699 kəndində yaşayırdılar. Urmu civarında olan 50-yə yaxın kənddə
20 min civarında assur, 6 min nəfərə yaxın isə erməni əhali məskunlaşmışdı.
Qərbin xristian dairələrindən təlimat alan erməni və assurlar türklər yaşayan
əraziləri ələ keçirmək, əhalinin xristianlaşdırmaq və xaçpərəst dininin
miqyasının genişləndirmək məqsədi güdürdülər. Bundan əlavə Urmu, Xoy, Salmas
Güney Azərbaycanın batsında yerləşirdi. Erməni-assur federasiyası qurmaq
istəyən qüvvələrin niyyəti bu əraziləri sonradan Ermənistana birləşdirmək və
ərazidə böyük türk zolağının qarşısını kəsmək idi. Qeyd edək ki, krməni və
assurilər İngiltərə və Rusiyanın fitnəsinə gedərək birinci dünya savaşında
Osmanlı Türkiyəsinə qarşı savaşır, türklərin məğlub olması üçün Osmanlı
dövlətinə arxadan zərbə
vururdular. Lakin onların
niyyəti baş tutmadı. Yüz minlərlə qırğın verməsinə baxmayaraq, qəhrəman Güney Azərbaycan
türkləri Osmanlı qardaşlarının yardımı ilə batı torpaqlarında erməni-assuri
qondarma dövlətinin yaranmasına imkan vermədilər. Kütləvi qətliama baxmayaraq
silahsız Xoy, Urmu və Salmas əhalisi düşmənə müqavimət göstərdilər. Neçə-neçə
erməni-assur qulduru məhv edildi. Terroçu dəstələr türklərin köməyi ilə əzildi,
torpaqlarımızdan çıxarıldı. Bütün bunlar, Cilovluq faciəsi ilə bağlı həqiqətlər
yenidən araşdırılmalı, işıqlandırılmalı, xalqa və dünya ictimaiyyətinə
çatdırılmalıdır. Ermənilərin, assurilərlə birlikdə Urmuda törətdikləri
antibəşəri cinayət hüquq-siyasi qiymətini almalı, baş vermiş cinayət faktları
ilə əlaqədar beynəlxalq məhkəməyə müraciət olunmalıdır. Ən əsası, dünya
azərbaycanlıranın diqqətinə çatdırılımalıdır ki, azərbaycanlıların soyqırımı
günü təkcə 31 mart deyil. Azərbaycan türklərinin ən böyük faciəsi Urmuda başv
ermiş Cilovluq hadisəsidir. İstər Quzeydə, istər Güneydə, istərsə də diaspora
təşkilatları tərəfindən Amerika və Avropa ölkələrində soyqırımla bağlı
keçirilən tədbirlərdə Cilovluq hadisələri də xatırlanmalı, Azərbaycan
türklərinə qarşı törədilmiş vandilzm aktı pislənməlidir. Urmu, Xoy, Salmas
hadisələri elmi mərkəzlər tərəfindən, elmi-təhqiqat institutuları tərəfindən
araşdırılmalı, faciə barədə elmi monoqrafiyalar işlənməli, kitablar yazılmalı,
sənədli filmlər çəkilməlidir. Keçmişimizi doğru öyrənməsək, faciələrdən nəticə
çıxarmasaq, soqyrıma məruz qalmıh güneyli soydaşlarımızın qanının batmasına izn
versək, tarix bizi bağışlamayacaq, milli düşmənlərimizin yeni-yeni fitnəkarlıqları
ilə üzləşəcəyik.
Ciloluq
faciəsilə ilgili seçilmiş məqalə Bu məqalə İsveç-Azərbaycan Strateji və
Araşdırmalar Mərkəzinin Sədri Məmmədrza Ağapurun təsdiqilə mərkəzə göndərilən
məqalələr içindən seçilmişdir
Mənbə: http://sdu.edu.az
0 Şərh:
Xahiş edirəm təkcə yazı ilə bağlı öz rəylərinizi qeyd edəsiniz...
Şəxsi suallar,öyrənmək və soruşmaq istədikləriniz varsa,əlaqə formu və ya informasiya formu
Rəy, tövsiyyə və iradlarınız üçün isə Qonaq Dəftəri dən istifadə edin!